3.Menggunakan
Strategi-strategi Pengaruh
Menyedari pelbagai cabaran yang
bakal ditempuhi oleh usahawan, usahawan perlu bersiap sedia untuk menyusun strategi
yang lebih signifikan terutamanya dari segi pengaruh. Usahawan yang bijak akan
menggunakan strategi pengaruh dengan baik. Setiap usahawan yang berjaya
sememangnya mempunyai kebolehan untuk menggunakan pengaruh yang ada
disekelilingnya. Usahawan akan menggunakan strategi pengaruh untuk mendapatkan
kepercayaan dan keyakinan serta menjalin hubungan rapat dengan semua pihak yang
berkepentingan dengannya. Usahawan akan menggunakan strategi pengaruh untuk
mendapatkan kepercayaan dan keyakinan serta menjalin hubungan rapat dengan
semua pihak yang berkepentingan dengannya. Usahawan akan menggunakan
strategi-strategi pengaruh bagi mewujudkan kepintaran dan kecekapan rangkaian
yang lebih luas. Usahawan akan sentiasa menggunakan strategi-strategi ini untuk
memepengaruhi, memujuk, mengajak dan meyakinkan orang lain tanpa melakukan
unsur penipuan terhadap orang ramai.
Selain itu juga, usahawan akan
menggunakan strategi-strategi pengaruh untuk mendapatkan hak pengedaran,
memudahkan untuk mendapatkan pinjaman serta mendapatkan kontrak-kontrak
perniagaan mereka. Usahawan juga boleh menggunakan strategi pengaruh melalui
kemahiran dalam penggunaan teknologi maklumat. Usahawan hendaklah sentiasa peka
dengan teknologi yang pesat berlaku sama ada dalam bidang pengeluaran,
pembangunan produk, pembungkusan, pemasaran dan penupuan kepada kualiti.
Usahawan harus mementingkan fungsi teknologi maklumat untuk menghebahkan
tentang produk yang dikeluarkan kepada orang ramai. Namun begitu, usahawan juga
boleh mempengaruhi orang ramai melalui kepakaran berkomunikasi. Keadaan ini
kerana usahawan akan berhadapan dengan pekerja yang mempunyai pelbagai latar
belakang. Pada masa yang sama, usahawan turut berhadapan dengan pembekal,
pelanggan, komuniti dan pemimpin kerajaan yang mana setiap diantara mereka
mempunyai agenda dan pengharapan yang tersendiri terhadap usahawan.
4. Kerajianan,
Komitmen, Keazaman dan Ketabahan
Seorang usahawan seharusnya
mempunyai ciri-ciri kerajinan, komitmen, keazaman dan ketabahan dalam membentuk
pembangunan dan kejayaan seorang usahawan. Bagi peringkat awal dalam sesebuah
perniagaan, seseorang usahawan amat memerlukan ciri-ciri tersebut bagi
menghadapi segala cabaran, rintangan, masalah dan kegagalan dalam
memperkembangkan perniagaan. Pada peringkat ini, usahawan perlulah rajin
mencari peluang, memberi komitmen yang baik, berazam untuk memperluaskan
perniagaan dan tabah dalam menghadapi cabaran.
Pada peringkat penakatan (survival),
usahawan sangat memerlukan ciri-ciri tersebut. Hal ini demikian kerana usahawan
akan menghadapi pelbagai kesulitan dan cabaran terutamanya dalam mendapatkan
kelebihan persaingan berbanding pesaing lain. Bagi peringkat pertumbuhan
(growth), usahawan memerlukan ciri-ciri ini untuk memperkembangkan
perniagaannya ke peringkat antarabangsa bagi memperoleh keuntungan yang lebih
lumayan. Usahawan perlu menerapkan ciri-ciri ini demi mendapatkan kelebihan
persaingan dan mendapat memanjangkan kitaran hayat produknya.
No comments:
Post a Comment