Saturday, 5 November 2016

CIRI-CIRI KEUSAHAWANAN YANG ADA PADA DATO’ SERI VIDA

1.Dorongan Ke Arah Kejayaan
            Dato’ Seri Dr Hasmizah Othman atau lebih dikenali sebagai Dato’ Seri Vida merupakan individu yang mempunyai dorongan yang kuat untuk mencipta kejayaan dan beliau juga mempunyai motivasi yang tinggi. Hal ini demikian kerana, beliau merasakan beliau sendiri perlu menukar tanggapan masyarakat yang menganggap bahawa orang Melayu itu mundur dari segi akademik dan tidak layak untuk mengusahakan perniagaan. Oleh itu, beliau telah bersungguh-sungguh melanjutkan pelajarannya dari peringkat Sarjana Muda Pendidikan sehingga berjaya menamatkan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang biologi di Moscow. Tahap pendidikan Dato’ Seri Vida telah mengubah persepsi orang ramai bahawa orang yang dari keluarga yang susah juga boleh Berjaya sekiranya ada kemahuan untuk berjaya.
            Seawal umur Sembilan tahun, beliau telah mula menjual nasi lemak dan kuih muih. Beliau juga pernah bekerja di kilang, menjual pokok bongsai, bekerja di restoran makanan segera sebelum menjadi seorang guru. Dato’ Seri Vida telah menjadi seorang guru dan berkhidmat selama 12 tahun di Sekolah Jenis Kebangsaan Pooi Lam sebelum menceburi diri dalam bidang keusahawanan produk kesihatan dan kecantikan.
            Siapa sangka, memulakan profesion sebagai guru tidak menghalang beliau mengambil keputusan memulakan langkah drastic dengan menjual produk kecantika di kiosk-kiosk sebelum berjaya menempa nama antara usahawan yang berjaya pada hari ini. Dorongan untuk menjadi individu yang berjaya juga telah berjaya direalisasikan dengan jayanya. Dengan geran satu juta daripada kerajaan sebagai modal untuk memulakan perniagaan kosmetiknya, beliau bagaimanapun gagal untuk “break into the market” kerana pelaburannya sebanyak RM 500,000 untuk mengiklankan produknya di radio dan televisyen tidak Berjaya mempromosikan produk Vida Beauty. Beliau tertekan dan mengalami penyakit darah tinggi pada masa itu. Kegagalan itu dijadikan dorongan untuk membuat sendiri formula yang dihasilkan menggunakan gamat dan buah delim untuk produk kesihatan Pamoga, telah berjaya mengurangkan tekanan darah tingginya.
            Dengan semangat baru, beliau sendiri memasarkan Pamoga melalui program di radio Kelantan fm dengan durasi 15 minit, tetapi produk tersebut menerima sambutan yang hangat. Dato’ Seri Vida juga mempunyai semangat dalaman yang kuat untuk menjadi individu yang berjaya dalam bidang yang diceburinya kerana beliau masih boleh bangkit dari kejatuhannya untuk terus menjadi orang yang berjaya.

2.Tahap Tenaga yang Tinggi
            Usahawan memerlukan tahap tenaga kerja yang tinggi terutama sewaktu permulaan sesebuah perniagaan. Usahawan yang bekerja keras dan bekerja lebih masa yang lazimnya digunakan oleh orang biasa. Mereka dikatakan mempunyai tahap tenaga yang tinggi. Tenaga dalaman dan luaran menjadi faktor pendorong untuk menjayakan usaha teroka yang dijalankan. Dalam membangunkan bisnes, tiada jalan pintas. Kita sebagai usahawan mesti melibatkan diri dalam bisnes sepenuhnya.
Menurut Dato’ Seri Vida, beliau pernah keluar pagi dan pulang lewat malam semasa mengedarkan produknya sendiri. Dato’ Seri Vida memulakan perniagaan salon kecantikan semasa masih lagi bertugas sebagai guru. Beliau menggunakan dan menjual produk kecantikan syarikat lain sebelum mengeluarkan produk sendiri. Ini adalah kerana usahawan perlu melakukan tugas-tugas yang luar biasa bagi mencapai matlamat perniagaan mereka. Apabila bisnes salon kecantikan berkembang dengan baik, beliau mengeluarkan produk sendiri iaitu pencuci muka, krim siang dank rim malam. Sejak itu, beliau mengeluarkan lebih banyak produk di bawah jenama Qu Puteh dan memperkenalkan Pamoga.
Sehingga hari ini, Vida Beauty mempunyai lebih 400 stokis yang mengedarkan Qu Puteh dan Pamoga di seluruh negara. Permintaan melonjak selepas Dato’ Vida menaja Anugerah Juara Lagu sehingga stok diagihkan kepada stokes mengikut kuota. Iklan Qu Puteh menjadi dan melariskan jualan produknya.   


1 comment: